STIL påverkar politiker
STIL vill att alla människor ska ha rätt att bestämma i sitt liv.
Alla ska få representera sig själva.
Vi kallar det för självbestämmande.
Personlig assistans behövs
för att alla ska vara självbestämmande.
Men lagarna som handlar om personlig assistans i Sverige
fungerar inte.
Därför vill STIL påverka politikerna
så att lagarna blir bättre.
Detta vill vi förändra:
- Behovsbedömningen
Vi vill förändra sättet
när Försäkringskassan eller kommunen ska avgöra
hur många timmar assistans du ska få.
De ska inte behöva undersöka
hur lång tid du behöver på toaletten. - Idag delar staten och kommunerna på ansvaret
för personlig assistans.
Vi vill att staten ska ha ansvaret.
Då blir det mera rättvist.
Annars kan det bli olika regler
på olika ställen i Sverige. - Assistansersättningen ska öka
precis som andra löner och kostnader gör. - Gör FN:s konvention om rättigheter
för personer med funktionsnedsättning
till lag i Sverige.
Personlig assistans är en rättighet
enligt artikel 19
i den konventionen.