Bli personlig assistent och jobba i STIL
Du som är personlig assistent
hjälper en annan människa att leva sitt liv.
Du ska inte sköta om
eller ta hand om.
Du ska göra det möjligt
för din arbetsledare
att leva så som hen vill.
Vad du gör på jobbet
beror på vem du jobbar hos.
Vissa personliga assistenter
är någons armar, händer eller fötter.
Vissa assistenter måste vara extra lugna.
Den du jobbar med är din chef och arbetsledare,
som behöver stöd och service.
Du får inte bestämma över din chef.
Ibland har arbetsledaren stöd
från en medarbetsledare.
Du och dina vänner är olika.
Ni tycker om olika kläder
och lagar mat på olika sätt.
När du jobbar som personlig assistent
måste du göra så
som din arbetsledare vill ha det. Fråga din arbetsledare
istället för att gissa vad du ska göra.